MagyarEnglishEspañolFrançaisDeutsch

Móri (Ezerjó) borút

Publikált: 14/09/2012 közzétette: www.moriborvidek.hu

» Borutak

EZERJÓ BORÚT A természetkedvelő és borszerető turisták borútlevéllel járhatják végig a borút pincéit. Az ide látogató vendég minden településen szívélyes fogadtatásra, nyitott pincékre, jó szállásra és vendéglátásra talál. A borútlevél a móri Fogadó az Öreg Préshez recepcióján igényelhető. A borút útvonala: Mór - Csókakő- Csákberény -Zámoly

Vértesi ajánlott gyalogtúrák:

1. Kőhányáspuszta - Német-völgy - Várgesztes
    A 4,2 km hosszú gyalogtúra megtétele után "jutalomként" megtekinthető a Várgesztesen a Gesztesi-vár.

2. Mór - Meszes-völgy - Bika-völgy felső vége
    Meszesvölgyből kilátás Mórra.

3. Gerencsér-vár - Telefonház - Vértesszentkereszt.
    2 km megtétele utén érjük el egyik legbecsesebb középkori műemlékünk, a vértesszentkereszti apátság         román stílusú, XII-XIII. századi templomának és a mellette épült kolostor romját.

4. Mór - Török-sánc (2,5 km)- Kocsmáros-domb (5 km)- Cser-vágás (6,5 km)- Csákberény (10,5 km)

5. Csákberény - Vadaskert (2,5 km)

A Fejér megyei Természetbarát Szövetség vértesi túraajánlata a móri borvidék látogatóinak:

Útvonal: Csókakő - Géza-pihenő - Gánt
Táv: 18 km, 270 m szintemelkedés, gyalogos.

Székesfehérvár vagy Győr felől autóbusszal érkezünk Csókakőre, túránk kiindulási pontjára, a Vendéglőben bélyegezhetünk az Országos Kék pecsétjével. Csókakőről az Országos Kék jelzésen haladva érhetjük el a Csókakői-várat és a Vár-völgyet. A Csókakői-vár alatt a Vár-völgyön felfelé haladva kb. 200 méter után É-i irányban egy mellékvölgy nyílik, amelynek meredek, de jól látható ösvényén haladunk tovább.

Kb. 100 méter után bal kéz felől kb. 10 méter magasságban, a sziklafalban jól látható a barlang háromszög alakú bejárata. A dolomithasadék mentén képződött üreg hosszúsága 9-10 méter, szélessége 4-6 méter.

Utunkat folytatva elérjük az aszfalttal borított úton Határnyiladékot, melyen jobbra fordulunk Kocsmáros-domb felé. Tovább haladva a kék sávon 1 km után elérjük a Vén-cser nevezetű hegyet, itt találjuk a hatalmas, évszázados bükkfákkal borított erdőrészt. újabb aszfaltútra érünk, melyen jobbra fordulva e megérkezünk a Pátrácosi elágazáshoz.

Horog-völgyet keresztezve felérünk a Hajdúvárra, melynek tetején a kék sávot elhagyjuk és a zöld sáv jelzésen 400 m után elérjük a Géza-pihenőt, ahol szép időben gyönyörű kilátásban van részünk.

Az emlékművet a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség és a PVMSE állította 1973-ban Dr. Göblyös Géza a megyei Kék-túra Bizottság vezetőjének emlékére.

Tovább haladva a zöld sávon, ~300 m után balra letérünk a (+) kék kereszt jelzésre, és máris a Juh-völgyben találjuk magunkat, ahol szintén öreg bükkösben gyönyörködhetünk.

A völgyet elhagyva a kék sávra csatlakozunk és jobbra fordulva Gánt szőlőhegyre, egy szemet gyönyörködtető széles völgybe érkezünk. Továbbra is az Országos Kék jelzést követve kb. 4 kilométer után megérkezünk Gántra.

A Vértes csárdában felfrissítve magunkat, és a Kék Túra és a Fejér Megye Természetjárója bélyegzést megejtvén autóbuszra szállunk Székesfehérvár vagy Csákvár irányába.